Από την Αλεξάνδρα Παπαθανασίου καθηγήτρια Γερμανικών,
Registered Yoga Teacher – 200 Yoga Alliance, απόφοιτος του Yoga House.

Από την αρχή της σταδιοδρομίας μου ως Kαθηγήτριας στη Δευτεροβάθμια Eκπαίδευση με προβλημάτιζε το γεγονός της πνευματικής ένδειας, από την οποία πάσχει πρωτίστως το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Παρά το γεγονός ότι στον Δυτικό κόσμο έχει πρόσβαση στα σχολεία το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, έντονη είναι η ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού συστήματος να ανταποκριθεί στις ανάγκες των παιδιών για ισορροπημένη πνευματική και νοητική εξέλιξη. Μέχρι στιγμής το βάρος δίνεται στη διδασκαλία και όχι στην εκπαίδευση ουσιαστικά, μιας και το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει γνωστικά αντικείμενα διαφόρων ειδών και ο δάσκαλος αναλαμβάνει κυρίως το ρόλο της μετάδοσης ακαδημαϊκών γνώσεων. Στα περισσότερα δε σχολεία αυτό γίνεται κάτω από φτωχές συνθήκες, σε «κρύες» αίθουσες διδασκαλίας με πλήρη έλλειψη οπτικοακουστικού υλικού και απουσία οποιασδήποτε έμπνευσης για διερεύνηση και κατάκτηση πνευματικής κυρίως γνώσης.

Όταν πριν μερικά χρόνια ξεκίνησα την πρακτική μου ως μαθήτρια στο yoga house, δεν είχα φανταστεί πόσο σημαδιακή θα ήταν η συμβολή της yoga στην προσωπική μου εξέλιξη στο μέλλον και στην αναζήτηση εναλλακτικών τρόπων αντιμετώπισης των καθημερινών δυσχερειών. Καταλυτικό ρόλο στη ραγδαία εξέλιξή μου διαδραμάτισαν: 1) το εντατικό εκπαιδευτικό δασκάλων yoga του Χρήστου Χαρικιόπουλου στη μαγική τοποθεσία του ποταμού Αράχθου στην αγαπημένη μου Ήπειρο, 2) το βιβλίο του Swami Satyananda Saraswati «Γιογκική εκπαίδευση για παιδιά» το οποίο στάθηκε αφορμή 3) για τη συνέχιση της εκπαίδευσής μου στη γιόγκα για παιδιά που παρακολούθησα με την Χριστίνα Μάτση. Πόσο ξεκάθαρα τακτοποιήθηκαν όλα στο μυαλό μου, όταν μέσα από την εφαρμογή τεχνικών, που είχα διδαχθεί, βίωσα την θεμελιώδη βελτίωση της ζωής μου σε όλα τα επίπεδα.

Συνεχίζοντας τη μελέτη μου πάνω στα οφέλη της παιδικής γιόγκα στο σχολείο, διαπίστωσα πως σε αρκετά σχολεία της Ευρώπης, όπως στη Γαλλία και τη Γερμανία, έχουν ενταχθεί επίσημα στο σχολικό πρόγραμμα συνεδρίες yoga για παιδιά και εφήβους. Οι συνεδρίες αυτές λαμβάνουν χώρα συνήθως μετά την ολοκλήρωση του ωρολογίου προγράμματος και προσφέρονται ως δραστηριότητες επιλογής σε μαθητές. Κατά τη διάρκεια αυτών ειδικά καταρτισμένοι δάσκαλοι εφαρμόζουν τεχνικές συγκέντρωσης αλλά και χαλάρωσης του νου, μέσα από παιχνίδια ενεργοποίησης και συντονισμού των πέντε αισθήσεων, τεχνικές ελέγχου της αναπνοής και σωματικές ασκήσεις ενδυνάμωσης και ισορροπίας. Από τις συνεδρίες αυτές δεν λείπουν η αφήγηση παραμυθιών ή ιστοριών που σχετίζονται με τη φύση και τα ζώα. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, ενώ η επιστημονική έρευνα πάνω στα οφέλη τέτοιων πρακτικών στην νοητική και πνευματική εξέλιξη των παιδιών συνεχίζεται όλο και πιο συστηματικά. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα προγράμματα και μελέτες:

Έχοντας ξεκινήσει εδώ και πάνω από μία δεκαετία από σχολεία του Βερολίνου η δασκάλα yoga και συγγραφέας Petra Prosowski φροντίζει για την διαρκή βελτίωση και διάδοση τέτοιων πρακτικών σε σχολεία (https://proyobi.jimdo.com), (http://kinderyogaberlin.com/material/bucher/mit-yoga-durch-das-grundschuljahr-von-petra-prosowsky/).

Η πρώτη διδακτορική διατριβή στη Γερμανία σχετικά με τα οφέλη της γιόγκα για παιδιά εκπονήθηκε το 1997 στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας από τον Prof. Dr. Marcus Stück (https://www.schibri.de/?a=bookviewer&ISBN=978-3-86863-074-9), (http://www.bildungsgesundheit.de/).

Στη Γαλλία μια καθηγήτρια Αγγλικών της μέσης εκπαίδευσης, η Micheline Flak ίδρυσε το 1978 το σύστημα Research on Yoga in Education (RYE) και εργάζεται μέχρι σήμερα για την μελέτη, εκπαίδευση διδασκόντων και διάδοση δεξιοτήτων που βελτιώνουν το περιβάλλον μάθησης (http://www.ryeuk.org), (https://www.amazon.com/Yoga-School-Primer-Teachers-Parents/dp/2905892196).

Συνοπτικά, μέσα από την κίνηση, το παιχνίδι, τη φαντασία αλλά και τον συντονισμό σώματος και νου οι μαθητές γίνονται πιο δεκτικοί στη μάθηση, κατανοούν πιο εύκολα το εκάστοτε γνωστικό αντικείμενο, συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και βελτιώνουν έτσι τις επιδόσεις τους. Βασικές τεχνικές pranayama για παιδιά τους διδάσκουν πρακτικά, πώς να συγκεντρώνουν το νου τους στη μελέτη και να αποδίδουν καλύτερα χωρίς να κουράζονται. Ως εκ τούτου η αυτοεκτίμησή τους τονώνεται και οι σχέσεις τους με τους συμμαθητές τους αλλά και τους δασκάλους τους ομαλοποιούνται και χτίζονται πάνω στα γερά θεμέλια της εμπιστοσύνης και του αλληλοσεβασμού.

Ας αναλογιστεί κανείς, πόσο πιο όμορφος θα ήταν ο κόσμος μας, αν στα παιδιά δείχναμε τον δρόμο, ώστε να προσφέρουν τον καλύτερό τους εαυτό σε ό,τι και αν κάνουν, αρκεί να βρουν το φως που κρύβεται μέσα τους. Τότε θα συνειδητοποιούσαν, ότι δεν είναι μόνα τους, ότι δεν έχουν ανάγκη να καταφύγουν στη βία, την κλοπή, το ψέμα. Διαθέτουν από τη φύση τους τη δύναμη να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους, κάνοντας και τους γύρω τους ευτυχισμένους, αρκεί να πιστέψουν στις αρετές τους και να διαφυλάξουν τον θησαυρό που υπάρχει μέσα τους.

Αλεξάνδρα Παπαθανασίου (M.E.S., RWTH-Aachen)

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This